14 May 2014

Api?


" If religion fails to offer hope, it is not divinely from GOD " - Sebelah Sayap by Matluthfi


Apabila diperhatikan dunia ni, kebanyakkan benda yang kita suka ataupun benda yang menyeronokkan tu sebenarnya tak bagus untuk kita. Actually bukan tak bagus untuk kita tapi senang cerita benda tu ditegah agama. Hurmm ya kita tahu benda tu tak betul tapi kita still buat jugak.

 Umpama sedang bermain dengan api dan terbakar diri sendiri.



Kemusnahan sedikit pada diri takkan nampak jelas apabila dikaburi dengan keseronokkan yang dapat. Tapi kemusnahan yang besar hingga menghancurkan diri baru la kita perasan dan pada masa tu kita sudah takdak keseronokkan dan jalan pulang sudah kabur. Ya pengampunan tuhan tak pernah akan tertutup selagi kita hidup. Tapi kenapa perlu hanyut dulu baru teringatkan tuhan?


Tak rasa ka macam kita ni hamba yang mempermainkan pengampunan tuhan? 


**********

Dimana aku sekarang? Sampai bila aku nak berseronok? Kepuasan apa yang aku cari? Umur aku dah berapa? Kehidupan macam mana aku nak? Lama sangat ka aku nak hidup? ALLAH akan ampunkan ka semua dosa aku? 




p/s: Semoga diberi kekuatan untuk berubah.





09 February 2014

Kesilapan

"Tak ku ulangi kesilapan itu, maafkan aku mengguris hatimu" - Rindu Pengubat Luka by Toi



Dalam kehidupan kita sebagai insan takkan pernah terlepas dengan melakukan kesilapan. Macam-macam kesilapan kita pernah lakukan sehinggakan kita berdoa yang agar kita takkan pernah buat kesilapan dah selepas ni. Kadang-kadang bila aku buat silap, aku depress. Sakit. Malu. Pedih. Rapuh. Sehinggakan aku merasakan melakukan kesilapan tu satu bala yang arghhh damn!!




Tapi bila semua kesilapan tu menemui jalan penyelesaian. Terasa YaALLAH cantiknya percaturan hidupku. Dengan kesilapan yang aku buat tu, aku belajar tentang dunia, tentang manusia, tentang kuasa ALLAH. Dengan kesilapan jugak aku belajar yang mana baik untuk aku dan yang mana buruk untuk aku. Dan dengan kesilapan jugak aku menjadi lebih matang. Alhamdulillah.



Kesilapan tu adalah cara untuk mengajar manusia menjadi manusia sebenarnya. Tapi melakukan kesilapan dan belajar dari kesilapan. Bukannya melakukan kesilapan yang sama berulang kali. Itu bodoh namanya. Jadi, jangan putus harapan bila melakukan kesilapan. Bangun dan baiki dimana silap itu. 

ALLAH takkan bagi hikmah tanpa sebarang dugaan



p/s: Baiki diri. Belajar lagi.

31 January 2014

Jiwa Kosong

" Kita takkan dapat apa yang kita nak tapi kita akan dapat apa yang kita mahu " - Caen


Kadang-kadang dalam kehidupan ni kita nak macam-macam. Nak itu nak ini. Tengok tu teringin tengok ni teringin. Semua la kalau boleh dapat nak. Tapi bila buangkan emosi, campakkan nafsu, waraskan pemikiran dan berfikir. Dalam hidup ni sebenarnya aku nak apa? Apa yang aku cari? Apa yang aku perlu? Apa yang aku mahu?


Krik krik krik . . . NOTHING? 


Nothing bukan bererti aku taknak apa-apa kat dunia ni. Tapi nothing yang membawa erti aku taktau apa yang aku perlu dan mahu dalam kehidupan ni. Aku rasa kosong. Jiwa aku kosong. Hari-hari yang dilalui hanyalah hari, bukan sesuatu yang aku nak. Hari silih berganti tapi pengisian hari hanyalah kosong.


Hidup aku bosan . . . sepi . . . tercari-cari . . .

Syurga vs Neraka

Kalau sembang bab agama mesti kita akan bayangkan 2 golongan sahaja. Ahli syurga or ahli neraka. Tu memang normal. Tapi hari tu aku tersentap member aku cakap " Kita ni buat la apa pun, dah tentu masuk neraka. Lepas tu baru masuk syurga inshaALLAH".

Err kenapa aku sebelum hanya mengkategorikan manusia kepada dua golongan? Sedangkan ALLAH dah cakap sekecil-kecil dosa pun akan dapat balasan. So paham-paham la maksudnya. Aidil pun cakap tadi, yang membezakan kita semua sekarang hanyalah berapa lama kita nak duk dalam neraka tu. Nak bersihkan balik dosa-dosa yang pernah kita buat.

Aku terpikir panjang. . . . . . . .